-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42322 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

چه دلايلي وجود دارد كه كار حضرت علي در شب ليلة المبيت جز فداكاري و شهادت طلبي نبوده است؟
دو مطلب تاريخي گواه مي دهد كه عمل حضرت علي(ع) در آن شب جز فداركاري نبوده، آن حضرت به راستي آماده قتل و شهادت در راه خدا بوده است.
1) اشعاري كه امام(ع) پيرامون اين حادثه تاريخي سروده و سيوطي همه آنها را در تفسير خود (الدر المنثور/ج3/ص180) نقل كرده است، گواه روشن بر جانبازي اوست:
وَقَيْتُ بِنَفْسي خَيْرَ مَنْ وَطَأَ الْحَصي وَمَنْ طافَ بِالْبَيْتِ الْعَتيِقِ وَ بِالحِجْرِ
مُحَمَّدٌ لَمَّا خاف َ أَنْ يَمْكُرُوا بِهِ فَوَقاهُ رَبَّي ذُو الجَلالِ مِنَ الْمَكْرِ
ّ و بِتُّ أُراعيِهمْ مَتي يَنْشُروُنَنِي وَقَدْ وَطَّنْتُ نَفْسِي عَلَي الْقَتْلِ وَ الأَسْرِ
من جان خود را براي بهترين فرد روي زمين و نيكوترين شخصي كه خانه خدا و حجر اسماعيل را طواف كرده است سپر قرار دادم.
آن شخص عاليقدر محمّد بود. و من هنگامي دست به اين كار زدم كه كافران نقشه قتل او را كشيده بودند ولي خداي من او را از مكر دشمنان حفظ كرد.
من در بستر وي بيتوته كردم و در انتظار حمله دشمن بودم و خود را براي مرگ و اسارت آماده كرده بودم.
2) دانشمندان سنّي و شيعه نقل كردهاند كه خداوند درآن شب به دو فرشته بزرگ خود، جبرئيل و ميكائيل، خطاب كرد كه: اگر من براي يكي از شما مرگ و براي ديگري حيات مقرّر كنم كدام يك از شما حاضر است مرگ را بپذيرد و زندگي را به ديگري واگذار كند؟ در اين لحظه هيچ كدام نتوانست مرگ را بپذيرد و در راه ديگري فداكاري كند. سپس خدا به آن دو فرشته خطاب كرد كه: به زمين فرود آييد و ببينيد كه علي چگونه مرگ را خريده، خود را فداي پيامبر كرده است؛ سپس جان علي را از شرّ دشمن حفظ كنيد. (بحار الأنوار/ج19/ص39)
اگر ازنظر بعضي مرور زمان بر اين فضيلت بزرگ پرده كشيده است، ولي در آغاز اسلام عمل حضرت علي(ع) در نظر دوست و دشمن بزرگترين فداكاري به شمار ميرفت. در شواري شش نفري كه به فرمان عمر براي تعيين خليفه تشكيل شد علي(ع) با ذكر اين فضيلت بزرگ بر اعضاي شورا احتجاج كرد و گفت:
من شما اعضاي شوري را به خدا سوگند ميدهم كه آيا جز من كسي بود كه براي پيامبر در غار (حرا) غذا ببرد؟ آيا جز من كسي در جاي او خوابيد و خود را سپر بلاي او كرد؟ همگي گفتند: و الله جز تو كسي نبوده است. (خصال صدوق/ج2/ص123)
مرحوم سيّد بن طاووس درباره فداكاري حضرت علي(ع) تحليل جالبي دارد و آن را به فداكاري اسماعيل و تسليم او در برابر پدر قياس كرده، برتريِ ايثار حضرت علي(ع) را اثبات كرده است. (بحار الأنوار/ج19/ص98)

فروغ ولايت
آية الله جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.